Wat doet een audicien?


Een audicien is een specialist op het gebied van oren en audiologische apparatuur. Daarnaast is een triage-audicien extra geschoold in audiometrie en otoscopie. Hij of zij onderzoekt of er sprake is van gehoorverlies en meet indien nodig een hoortoestel aan. Bij complexere verliezen of medische afwijkingen zal een audicien iemand meestal doorverwijzen naar de KNO-arts of het Audiologisch Centrum.

Intake gesprek
Tijdens het intake gesprek maken we, onder het genot van een kopje koffie nader kennis en brengen wij uw hoorproblemen, wensen en kosten in kaart. Vervolgens nemen we stap voor stap door wat de mogelijkheden zijn en wat wij voor u kunnen verbeteren. Heeft u nog geen audiogram? Dan zullen wij middels een uitgebreide hoortest uw gehoor nauwgezet in kaart brengen. Nadat we samen met u een hooroplossing uitgezocht hebben maken we vervolgens een nieuwe afspraak om uw hoortoestel(len) aan te meten. Uiteraard mag u dit vrijblijvend uitproberen. U heeft hier 6-8 weken de tijd voor maar vaak weet u al binnen een paar weken of de oplossing u een meerwaarde biedt. Voor elk budget hebben de juiste oplossing. Het is belangrijk dat u tevreden bent over de hooroplossing.

Aanpassing
Bij deze afspraak wordt uw nieuwe hooroplossing aangepast. Via de uitgebreide aanpasprogramma's wordt het hoortoestel nauwkeurig ingesteld. Gebruikt u een hoortoestel voor het eerst, dan houden we hier rekening mee en stellen we het toestel eerst wat rustiger in zodat u er makkelijker aan kunt wennen. Tevens instrueren wij u over de bediening en het onderhoud van het toestel. Omdat wij gebruik maken van de nieuwste technieken controleren we met een IG-meting de werking van het hoortoestel zodat u met een optimale instelling ons pand verlaat.

Eerste controleafspraak
Na ongeveer een week vindt de eerste controle plaats. Met dit gesprek willen wij graag weten wat uw ervaringen zijn en zullen we (indien nodig) de instellingen verder verfijnen. Ook zullen er nog diverse metingen plaatsvinden om de werking te controleren. Bevalt het toestel niet? Uiteraard kunnen we u dan ook nog een andere hooroplossing aanbieden.

Vervolg controleafspraken
Ieder mens is uniek. Daarom is het moeilijk om een vaste tijdlijn aan het vervolg te koppelen. Waar de ene persoon al na 2 weken gewend is aan het nieuwe toestel, moet de ander misschien veel langer wennen en zijn er meerdere controles nodig.
Uiteraard begrijpen we dat als geen ander en geven wij u de ruimte om tot een goed resultaat te komen.

Afsluiting
Als we een optimaal resultaat hebben behaald en u tevreden bent met de oplossing, volgt de financiƫle afhandeling. Indien u recht heeft op een vergoeding van uw zorgverzekeraar, zullen wij dit traject met uw zorgverzekeraar voor u afhandelen.