Bijbetalen voor een beter hoortoestel toegestaan bij beperkt aantal zorgverzekeraars


Geplaatst op 24 januari 2019 door René van der Wilk

Als u naar een audicien gaat voor een hoortoestel komt u op grond van het zogeheten hoorprotocol in aanmerking van een hoortoestel uit één van de vijf categorieën die passen binnen de vergoede hoorzorg. Wilt u betere of nieuwe high-end hoortoestellen dan moet u bij veel zorgverzekeraars plots het hele bedrag zelf betalen. Toch zijn er ook kleinere zorgverzekeraars die bijbetalen (deels) toestaan. Zij vergoeden de kosten voor het goedkopere hoortoestel en de rest betaalt u zelf bij. Hierdoor heeft u bij deze verzekeraars meer keuzevrijheid. Bij welke zorgverzekeraars bijbetalen mag, en onder welke voorwaarden maakte directeur Marco van Rijn van Hoorprofs audiciens duidelijk op een bijeenkomst waar de leden een blik op 2019 werd gegeven.



Bij grote zorgverzekeraars hele bedrag zelf betalen

Als u naar een audicien gaat voor een hoortoestel komt u op grond van het hoorprotocol in aanmerking van een hoortoestel dat past binnen de vergoede hoorzorg. Wilt u betere of nieuwe high-end hoortoestellen dan moet u bij de grote zorgverzekeraars plots het hele bedrag zelf betalen. Toch zijn er ook zorgverzekeraars die bijbetalen (deels) toestaan. Zij vergoeden de kosten voor het goedkopere hoortoestel en de rest betaalt u zelf bij. Hierdoor heeft u bij deze verzekeraars meer keuzevrijheid. Bij welke zorgverzekeraars bijbetalen mag, en onder welke voorwaarden maakte directeur Marco van Rijn van HoorProfs audiciens duidelijk op de HoorProfs bijeenkomst.

Ingedeeld in een van de vijf categorieën volgens het hoorprotocol

Wanneer u bij een audicien binnenstapt voor een hoortoestel neemt deze ondermeer een uitgebreide hoortest af, inventariseert volgens een gestandaardiseerde vragenlijst situaties die voor u problematisch zijn en bepaalt samen met u uw doelen. Op grond hiervan wordt u ingedeeld in één van de vijf categorieën. Hoe hoger de categorie waarin u komt hoe geavanceerder het hoortoestel is dat uw zorgverzekeraar bereidt is te vergoeden. Het hoortoestel dat u krijgt zou volgens het hoorprotocol dan adequaat zijn. Marco van Rijn, directeur van HoorProfs, daarover: “Een hoortoestel wordt als adequaat gezien door de zorgverzekeraars, als een slechthorende in minimaal 80% van de tijd er zelfstandig mee kan functioneren bij dagelijkse activiteiten”.

Liever in 100% zelfstandig functioneren

Er zijn genoeg mensen die niet tevreden zijn met de hoortoestellen uit de categorie waarin ze zijn ingedeeld. Ze zouden liever een hoortoestel uit een hogere categorie willen, of zijn pas tevreden met een hoortoestel dat buiten de vergoede zorg valt. Hoortoestellen die buiten de vergoede zorg vallen, zijn de nieuwste hoortoestellen die tot de high-end hoortoestellen en daarmee tot de private markt worden gerekend. Slechthorenden die een beter hoortoestel willen, hebben bijvoorbeeld een druk werkzaam of sociaal leven, moeten vergaderen, bezoeken restaurants en recepties, gaan naar het theater of houden van bridgen. Vaak zijn de akoestische omstandigheden zodanig uitdagend door geroezemoes, lawaai of nagalm, dat ze daar zelfs met het beste hoortoestel met moeite mee kunnen komen, maar in ieder geval wel een stuk beter. Het liefst wil een slechthorende natuurlijk wél in 100% van de tijd zelfstandig kunnen functioneren bij hun dagelijkse activiteiten. In sommige gevallen is naast een hoortoestel dan soloapparatuur de aangewezen oplossing.

Onaangename verrassing

Om te bezien of een hoortoestel uit een hogere categorie of een high-end hoortoestel uit de private markt meerwaarde heeft, testen clienten dit. In veel gevallen blijkt dan dat het verstaan beter of met minder luisterinspanning verloopt. Ook kan het zijn dat een geavanceerder hoortoestel beter voldoet aan hun wensen qua telefoneren of draadloze communicatie met andere apparatuur (telefoon, tv, tafelmicrofoons etc.). Wanneer ze voor een beter toestel kiezen komen veel verzekerden plots voor een onaangename verrassing te staan: terwijl zij eerst slechts 25% van de prijs van het (goedkopere) hoortoestel dienen bij te betalen, moeten zebij de grote zorgverzekeraars nu het volledige bedrag zelf ophoesten. Daarmee kan goed horen aardig in de papieren lopen. Slechthorenden worden zo flink in hun keuzevrijheid beperkt.

Verschillende verzekeraars en hoe zij omgaan met bijbetalen

Gelukkig zijn er zorgverzekeraars die inzien dat zij hun klanten hiermee onnodig beperken. Zij lijken in te zien dat iedere logica aan deze beperkende maatregel volledig ontbreekt. De verzekeraars die bijbetalen niet toestaan, bepalen letterlijk wat een slechthorende wel en niet mag horen. Tijdens de bijeenkomst van de HoorProfs audiciens in Baarn liet Marco van Rijn weten welke verzekeraars wel naar de wensen van hun klanten luisteren, welke minder goed en welke helemaal niet.

  • Volledige keuzevrijheid: Cliënten die verzekerd zijn bij ONVZ, DSW / ASR, Caresq of een VGZ-restitutiepolis hebben, mogen bijbetalen met volledig behoud van hun vergoeding.
  • Beperkte keuzevrijheid: Bij verzekeraar Menzis, Zorg en Zekerheid en Salland mag alleen worden bijbetaald zolang het gaat om hoortoestellen die voorkomen in de database van de zorgverzekeraars. Dus wel voor hoortoestellen uit een hogere categorie maar geen high-end hoortoestellen die tot de private markt behoren.
  • Geen keuzevrijheid: Verzekerden bij CZ, Achmea, De Friesland en verzekerden met een VGZ-naturapolis, hebben geen keuzevrijheid. Bijbetalen voor een hogere categorie of voor een hoortoestel in de private markt, is niet mogelijk.
Mocht u volgend jaar toe zijn aan een nieuw hoortoestel en in meer dan 80% van de tijd willen beschikken over een adequaat hoortoestel, behoefte hebben aan beter verstaan van spraak of minder luisterinspanning en/of betere verbinding met randapparatuur, dan is het interessant om bij de keuze van uw zorgverzekeraar aan het eind van het jaar daar rekening mee te houden. Tegen die tijd zal op HOorzaken een nieuw overzicht worden geplaatst.

Over HoorProfs audiciens

HoorProfs vakaudiciens zijn zelfstandig ondernemers die niet verbonden zijn aan een keten. De audiciens werken volgens hun website merkonafhankelijk en bieden een uitgebreid assortiment hoortoestellen en hoorhulpmiddelen.
Bij Stichting HoorProfs zijn ruim 200 zelfstandige audicienbedrijven aangesloten. In Stichting HoorProfs gaan zij de samenwerking aan op verschillende gebieden zonder daarbij hun zelfstandige identiteit uit het oog te verliezen. Een belangrijk doel van de samenwerking is het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening. De HoorProfs zijn te herkennen aan het HoorProfs kwaliteitslabel.